Picnic at Hanging Rock vs Fashion Editorial

Posted by Claudia Domecq |20 May 17 | 0 comments

Picnic at Hanging Rock vs Fashion Editorial

p6739_p_v8_aa

Picnic at Hanging Rock es una película australiana de 1975 protagonizada por Rachel Roberts, Dominic Guard, Helen Morse, Jacki Weaver, Anne Lambert, Christine Schuler y Karen Robson, dirigida por Peter Weir. Está basada en la novela homónima de Joan Lindsay, publicada en 1967. Fue premiada con el Premio BAFTA a la mejor fotografía (Russel Boyd) en 1977.

¿De que trata?

Transcurre en el ambiente del siglo XIX tras la inspiración de la novela de Lindsay, mezclando el clasicismo, modernidad, misterio, extraño y bucólico, se abre con este prefacio lúdico: “Si Picnic en Hanging Rock es hecho o ficción, mis lectores deben decidir por sí mismos. Como el fatídico picnic tuvo lugar en el año mil novecientos, y todos los personajes que aparecen en este libro están muertos hace mucho tiempo, no parece importante. Ella tomó una opinión similar sobre la cuestión central sobre la causa de la desaparición, argumentando: “Todos los que han disfrutado de mi libro o lo han leído, realmente tienen que resolverlo por sí mismos …todos tendrán que elaborar lo que piensan que es cierto para ustedes, porque la verdad es todo para mí”.

19123933.jpg-r_1280_720-f_jpg-q_x-xxyxx

photo-Pique-nique-a-Hanging-Rock-Picnic-at-Hanging-Rock-1975-4

Barry Humphries, su adaptación de Peter Weir en la novela de Joan Lindsay está sobre “las muchachas en los vestidos blancos que desaparecen en rocas”. San Valentín 1900 tres estudiantes y un profesor de la prestigiosa All-Girls ‘Appleyard College’ desaparecen en una excursión en Hanging Rock (una formación geológica no lejos de Melbourne). Uno de los estudiantes es encontrado, los otros no. La desaparición sigue sin explicarse, abriendo las líneas de error en la comunidad, exacerbando las inseguridades e instigando más tragedia.

Dirigida por Peter Weir, ‘el picnic en la roca colgante’ todavía se considera como una de las películas más grandes de Australia. La firme negativa de la película a dar respuestas a sus misterios frustró a las audiencias estadounidenses; como Weir señaló en una entrevista de 2005: “No pudimos conseguir una liberación. Un distribuidor tiró su taza de café en la pantalla al final de la misma, porque había perdido dos horas de su vida”. Pero al ganar a $5 millones con la película, se demostró que el público australiano estaba listo para lanzar la industria cinematográfica australiana por el mundo.

La fecha del Picnic (14 de Febrero) en los dramáticos acontecimientos de Hanging Rock no es accidental. El día de San Valentín se vincula con el mencionado tema de la sexualidad en ciernes, que también coincide con la fecha de la boda de Lindsay. En 1900 establece los acontecimientos poco antes de la fundación de la Federación de Australia, y por lo tanto, con el país bajo el dominio inglés. Ese choque se representa a través de varias partes a lo largo de la película: el contraste entre el educado y civil inglés Michael (Guardia Dominic) y el vulgar Albert (John Jarratt) en uno de sus papeles más tempranos); o el conflicto entre la pomposa Sra. Appleyard y la mansa Sara, que antes de su suicidio está atada a un muro para “mejorar su postura”. Y, por supuesto, está la yuxtaposición entre los exuberantes e intempestivos terrenos ingleses de Appleyard College y el desierto salvaje que contiene Hanging Rock, junto con “serpientes venenosas y hormigas venenosas”.

La escena en la que las chicas desaparecen en la roca, en particular, es poderosamente evocadora y descaradamente enigmática. La cinematografía etérea y atemporal de Russell Boyd crea un ambiente de ensueño, mientras que la partitura -una combinación de pipas de pan, música clásica y rumor ominoso- equilibra el oneiric con amenaza ambigua. Las niñas flotan en una neblina soñolienta y luego vagan, como en un sueño, en el olvido, pero en general es una película completamente encantadora.

Sexualidad en ciernes

Los teóricos del cine suelen buscan sacar significado de películas, por lo que no es ninguna sorpresa que muchas interpretaciones populares en el centro de la película aparentemente cada tema académico académico favorito: el sexo, cual interpretación se llevo a cabo con Picnic en Hanging Rock.

Todo lo que se mueve en torno a términos como ‘vaginal’ y ‘fálico’ hace un sentido total en este caso. Mientras que en y alrededor de la roca que cuelga la cámara mira regularmente para arriba en masculino, sí, fálico, miradas a través de grietas pétreas, sí, vaginales. La película comienza con los estudiantes de Appleyard  con vestidos de blanco virginal leyendo cartas de amor por ser el Día de San Valentín. Miranda (Anne-Louise Lambert) que suele ser objeto de deseo, y en última instancia consumida por la roca, anima a su compañera de cuarto Sara (Margaret Nelson) a encontrar a otra persona para amar ya que “no vivirá mucho mas tiempo”.

picnic-at-hanging-rock-data

La confusión de la fatalidad inminente y el erotismo efímero se mantiene durante todo el film, en el primer acto de Hanging Rock. La desaparición de las niñas crea una metáfora para perder la virginidad, algo que consume su “inocencia” percibida, algo que se anticipa y teme en igual medida. Esto no es del todo satisfactorio, dando poca idea a la reacción de la desaparición de las niñas, al tiempo que no se explica el vínculo romántico implícito entre Miranda y Sara.

El último acto , Sara se suicida tras la desaparición de Miranda y su victimización por parte de la directora de la escuela (Rachel Roberts), lo que sugiere la importancia de su conexión. (A pesar de que Stephanie Gauper, por ejemplo, argumenta que las relaciones entre compañeros eclipsan la sexualidad, heterosexual o homosexual en las películas de Weir, descartando el aparente subtexto lésbicos). Si la película es una representación de la sexualidad naciente, entonces es más complejo que una simple visión transaccional de la virginidad, pero más bien un retrato que permite que el sexo sea hermoso, misterioso, difícil y fluido.

picnic_704

1975-movie-movie-still-movie-stills-picnic-at-hanging-rock-Favim.com-206774

PD: Yo, amante del vestuario de cine, series y televisión, he investigado y dado curiosa información del curador asistente del Archivo Nacional de Cine y Sonido, Dra. Jenny Gall, que habla del vestido que Anne-Louise Lambert usó como Miranda en la película de 1975 Picnic at Hanging Rock.

6695030-3x4-340x453

Movie

El vestido que Lambert llevaba en la película era una réplica auténtica de los vestidos de té hechos a máquina de la época, con cintura de cordón, insertos de encaje de pliegues pintados y diamantes. El adorno de la margarita (la flor favorita de Miranda) adornaba el ajuste del cordón del algodón en el cuello y las mangas, y la correa rosada sostuvo una hebilla de mariposa del metal, reflejando la “red del simbolismo” durante la película dice Gall.

6697658-3x2-700x467

La comisaria de la NFSA, Dra. Jenny Gall, con el vestido de Picnic en Hanging Rock que Anne-Louise Lambert vistió en el papel de Miranda en la película (Click aquí para obtener más información).

****

Picnic at Hanging Rock is a 1975 Australian film starring Rachel Roberts, Dominic Guard, Helen Morse, Jacki Weaver, Anne Lambert, Christine Schuler and Karen Robson, directed by Peter Weir. It is based on Joan Lindsay’s novel of the same name, published in 1967. Was awarded the BAFTA Award for Best Photography (Russell Boyd) in 1977.

97e1b65bbba03d9cbe1f758b8f21c6e8

What’s about

Lindsay’s novel opens with this playful preface: “Whether Picnic at Hanging Rock is fact or fiction, my readers must decide for themselves. As the fateful picnic took place in the year nineteen hundred, and all the characters who appear in this book are long since dead, it hardly seems important.” She took a similar view on the central question regarding the cause of the disappearance, arguing: “Everyone who has enjoyed my book or read it, they really have to work it out for themselves… you’ll all have to work out what you think is true for you, because truth is everything to me”.

Barry Humphries, Peter Weir’s adaptation of Joan Lindsay’s novel is about “nice girls in white dresses vanishing into rocks”. St Valentine’s Day 1900 sees three students and one teacher from the prestigious all-girls’ Appleyard College vanish on an excursion to Hanging Rock, a geological formation not far from Melbourne. One of the students is found, the others are not. The disappearance remains unexplained, opening up fault lines in the community, exacerbating insecurities and instigating further tragedy.

c15519deca849a24fd50e7c5f63e6f3d

Directed by Peter Weir Picnic at Hanging Rock it’s still regarded as one of Australia’s greatest films. The movie’s steadfast refusal to provide answers to its mysteries frustrated America audiences; as Weir noted in a 2005 interview, “We could not get a release… One distributor threw his coffee cup at the screen at the end of it, because he’d wasted two hours of his life.” But a $5 million-plus proved that Australian audiences was shown that the Australian public was ready to launch the Australian film industry around the world.

The date of Picnic at Hanging Rock’s dramatic events is not accidental. St Valentine’s Day links to the aforementioned theme of budding sexuality, it’s also coincides with the date of Lindsay’s wedding. In 1900 sets the events shortly before the foundation of the Federation of Australia, and therefore, with the country squarely under English rule.  That clash is represented through various parts throughout the film: the contrast between civil Englishman Michael (Dominic Guard) and vulgar valet Albert (John Jarratt, in one of his earliest roles); or the conflict between the pompous Mrs Appleyard and the meek Sara,  who, before her suicide, is strapped to a wall to “improve her posture”; and of course, there’s the juxtaposition between the lush, oh-so-English grounds of Appleyard College and the untamed wilderness that contains Hanging Rock, along with wild insects and reptiles.

Picnic en Hanging Rock (1975) - Paisaje

The movie is steeped in mystery. The scene in which the girls disappear into the Rock, is powerfully evocative and unabashedly enigmatic. Russell Boyd’s ethereal, timeless cinematography creates a dreamy ambiance, while the score a combination of pan pipes, classical music and ominous rumbling balances the oneiric with ambiguous menace. The girls drift in a sleepy haze and then wander, as in a dream, into oblivion, but in general it is a completely charming film.

Budding Sexuality

The absence at the heart of Picnic at Hanging Rock is catnip for film theorists looking to draw meaning from the film, so it comes as no surprise that many popular interpretations on the film centre on seemingly every film academic’s favourite theme: sex. All that tossing around of terms like ‘vaginal’ and ‘phallic’ makes a whole of sense in this case; while in and around Hanging Rock the camera regularly peers up at masculine, yes, phallic, monoliths or gazes through stony, yes, vaginal, crevices. The film opens with Appleyard’s students – invariably dressed in virginal white – perusing love letters. (It is Valentine’s Day, remember). Miranda (Anne-Louise Lambert) – regularly framed as an object of desire and ultimately consumed by the Rock encourages roommate Sara (Margaret Nelson) to find someone else to love as she “won’t be here much longer”.

4104715596_ddecaf72fc

That sort of foreshadowing – the conflation of impending doom and ephemeral eroticism – lingers throughout Picnic at Hanging Rock’s first act. One reading, then, is that the girls’ disappearance operates a metaphor for losing one’s virginity, something that consumes their perceived ‘innocence,’ something that is anticipated and dreaded in equal measure. This isn’t entirely satisfactory, providing little insight into the reaction to the girls disappearance while failing to account for the implied romantic bond between Miranda and Sara. Sara ultimately commits suicide in the wake of both Miranda’s disappearance and her victimisation at the hands of the school’s headmistress (Rachel Roberts), suggesting the importance of their connection. Though Stephanie Gauper, for one, argues that mateship overshadows sexuality heterosexual or homosexual in Weir’s films, dismissing the apparent lesbian subtext.

If Picnic at Hanging Rock is a representation of nascent sexuality, then it’s more complex than a simple transactional view of virginity, but rather a portrayal that allows for sex as beautiful, mysterious, difficult, and fluid.

tumblr_n283mnYP8b1tus777o1_1280

PS: I,m a lover of the costumes of cinema, series and TV, I have investigated and given curious information from the assistant curator at the National Film and Sound Archive, with the dress Anne-Louise Lambert wore as Miranda in the 1975 film Picnic at Hanging Rock.

The dress that Lambert wore in the film was an authentic replica of the machine-made tea dresses of that time, with waist of cord, inserts Lace of painted folds and diamonds. The daisy adornment (Miranda’s favorite flower) decorated the lace trim of cotton on the collar and sleeves, and the pink waistband held a metal butterfly buckle, reflecting “network of symbolism” during the film says Gall.

6695030-3x4-340x453

The curator Dr Jenny Gall with the dress from Picnic at Hanging Rock, Anne-Louise Lambert in the role of Miranda in the film.  (Click here to learn about details).

_____________

Como sabéis, soy estilista de moda, y hace poco subí una foto en instagram de la editorial de moda que os voy a mostrar ahora abajo y una seguidora comentó que le recordaba a la película, de ahí, la inspiración del post de hoy, ¡espero que os haya gustado! 🙂  

As you know, I am a fashion stylist, and recently I uploaded on instagram a photo of the fashion editorial that I’m going to show below and a follower commented that it reminded her the film, hence the inspiration of today’s post, I hope you liked it! 🙂

12

3 456789

101112131415

 Actresses – Teresa Palmer and Phoebe Tonkin by Will Davidson for Vogue Australia march 2015.
Photographer: Will Davidson
Stylist: Christine Centenera
Hair: Sophie Roberts
Make-up: Kellie Stratton.
Manicure: Zoe Vokis.
Y esta otra que solo he encontrado una foto / And this one that only I found one picture
4bc8935f472c8ae4eb4b2d8e378e0a0e
  Anna Bamford, Emilie Cocquerel, Charlotte Best & Olivia DeJonge. Photographed by Nicole Bentley for Marie Claire

Pictures: Vilamores,  sbs.com.au, visualoptimism.

Claudia❤


Sin Respuestas

Dejar Comentario